torsdag den 8. august 2013

Rye-bread-race !

At bage rugbrød er en kunst... fandt jeg ud af på den hårde måde!


Lige da min kæreste og jeg flyttede for os selv, besluttede jeg mig for at bage brød selv! Franskbrød gik let som en leg, og nu til rugbrød med surdej - det blev til en sur mig! For pokker, det gad ikke lige som jeg gad, så jeg gav hurtigt op igen, selvom det normalt ikke ligner mig at give op.

Her er et billede af de to første rugbrød, jeg har lavet:

Når jeg kigger på det billede i dag, ser det også bare helt forkert ud!

For ca. en uge siden besluttede jeg mig for at prøve igen, denne gang min svogers opskrift.
Min surdej levede, mit rugbrød hævede, mit rugbrød kom i ovnen og kom ud og så sådan her ud:
Jeg tænkte YES!! nu er den der, men da jeg skar dem i skiver, var de helt klægt inde i midten, og det blev de ved med, uanset hvor længe de var i ovnen! Jeg blev vred og smed dem ud.

I mellemtiden købte jeg en ny Eva solo bageform, så jeg kan bage 1 stort rugbrød i stedet for 2 små. Den kan I se her (på billedet har brødet hævet ca. 15 timer): 


Nå! I forgårs blev min nye surdej så færdig igen (Det tager en uges tid at lave), så jeg satte brødet til hævning og smed det i ovnen igår - og hvad tror I så sker? STRØMMEN GÅR, NÅR DER ER 15 MINUTTER TILBAGE!! Jeg lod brødet stå i den varme ovn i en time ekstra... det kom ud og så sådan her ud:
Og ved I hvad? Det smager himmelsk! ENDELIG lykkedes det, jeg kan virkelig anbefale det - plus jeg fandt måske min fejlkilde til forrige to rugbrød.. dem som var klægt inde i midten.

Jeg bruger målebæger og ikke køkkenvægt, så jeg havde målt mel og vand osv op i det målebæger. På mit målebæger er der sukker, liter og mel - og jeg har muligvis kigget på sukkermålingen, da jeg målte mel op, og efter som sukker vejer mere, har der været for lidt mel i ift. væske! Det kan jeg ikke anbefale :)

Hvis I skulle have lyst til at bage jeres eget rugbrød er opskriften her:

Surdej:
Mel
Rugmel
Vand
1 spsk. honning
(En god portion - mængden af hver ingrediens er ikke så vigtig, det skal bare være en grødet dej)
Lad det stå i køleskab i en-to uger, og så er det klar til brug :)


Rugbrød:
Surdej
300 g. hvedemel
340 g. rugmel
190 g. fuldkorns hvedemel
150 g. knækkede rugkerner
150 g. knækkede hvedekerner
1 tsk. salt
1 liter vand

(husk at fjerne ca. tilsvarende mængde af dej, som I har proppet mængde af surdej i og gem det til næste rugbrød)

Hæld dejen op i formen og lad den hæve i ca. 24 timer - put derefter rugbrødet ind i en kold ovn og tænd varmluftovn på 200 grader. Det skal have ca. 75 minutter, tag det ud og lad det køle af.

Advarsel: Hjemmebagt rugbrød er stærkt vanedannende, så HUSK at tage surdej fra, så I hurtigt kan lave et nyt, når det første er blevet spist :)

1 kommentar:

  1. Nu smagte jeg jo ikke de første rugbrød du lavede, men anden omgang var super lækker - bedre end supermarkedernes! ;-)

    Kh Amanda
    www.myrainbowpanorama.blogspot.com

    SvarSlet